MEMACU DIRI SENDIRI

MEMACU DIRI SENDIRI

Kata orang, terdapat empat jenis manusia di dunia ini - mereka yang boleh memacu diri sendiri, mereka yang perlu digerakkan, mereka yang perlu ditarik, dan mereka yang perlu ditolak.Bagaimana caranya untuk kita mengekalkan tumpuan kepada tugas? Hakikatnya, setiap orang mempunyai teknik mereka sendiri, tetapi beberapa kaedah mudah berikut dapat membantu anda menukar gear pergerakan anda.

1. Buat senarai. Bunyinya memang macam idea lapuk, tetapi usaha menulis senarai tugas sesungguhnya dapat membantu. Tulis perkara yang anda perlu lakukan, pilih tugas paling penting, lakukan, dan potong daripada senarai. Jika anda terpaksa menangguhkan sesuatu tugas buat sementara waktu, beralih kepada tugas seterusnya dalam senarai keutamaan anda. Apabila selesai, kembali kepada tugas yang ditangguhkan.
Kaedah yang mudah ini telah menukar ramai pekerja yang tidak dapat memberi tumpuan kepada tugas menjadi jaguh kecekapan yang boleh dicontohi. Mulakan dari atas, susun senarai tugas mengikut keutamaan, potong yang mana sudah dilaksanakan. Bunyinya macam arahan "syampu, bilas, ulang" pada botol syampu - tetapi ia benar-benar terbukti berkesan.

2. Belajar memperbesar usaha anda. Gunakan teknologi dengan bijak. Uruskan masa anda dengan baik. Minta bantuan orang lain jika perlu. Tumpukan usaha anda kepada tugas yang perlu dilaksanakan, sama seperti anda memfokuskan kamera untuk melihat subjek dengan lebih jelas. Melakukan perkara ini boleh membantu anda mencapai hasil yang lebih besar daripada apa juga usaha yang anda berikan.

3. Susun jadual harian anda pada awal pagi, atau malam sebelumnya. Pergi bekerja dan bersedia untuk bekerja.

4. Kurangkan gangguan yang boleh menjejaskan tumpuan anda. Sentiasa bersemangat. Jangan hiraukan sikap negatif orang lain. Jangan biarkan diri anda terperangkap dalam perkara remeh yang boleh menjatuhkan anda, meskipun ia begitu menarik dan membuat anda teruja!
Bukannya susah untuk menukar diri anda menjadi orang yang boleh memacu diri sendiri. la banyak bergantung kepada tabiat, disertakan dengan teknik yang betul!. Jangan hiraukan apa orang kata. Orang yang perlu ditolak sekalipun boleh belajar bagaimana" untuk memacu diri sendiri.  

0 komen Orang bijak:

Post a Comment

Terima Kasih atas komen dan idea yang bijak-bijak ini !Anda memang bijak !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...