Sekolah didalam Gua

cave school1 Chinas School of Rock Doesn’t Roll But Closes picture

Dalam keadaan cuaca yang tidak menentu seperti banjir yang melanda negara,tidak sekali kita terpaksa bersekolah didalam gua tetapi sebaliknya ada juga manusia yang menghalang sesuatu yang baik demi masa depan.Sekolah Gua Kg Getu peringkat rendah di wilayah Guizhou, China selatan dibina selepas pihak berkuasa pendidikan tempatan menolak untuk membina sebuah sekolah bagi masyarakat pergunungan terpencil.

"Dan sekarang sedang ditutup setelah foto-foto gua sekolah yang beredar di seluruh dunia, kemarahan para pegawai yang mendakwa dunia sekarang pandangan yang China sama sebagai "bangsa manusia gua."

Warga daerah terpencil sangat bangga dengan sekolah-sekolah, dilengkapi dengan ruangan kelas dan tempat bermain dimana mereka semua mempunyai kerja tangan dalam mencipta. Sekarang 186 pelajar akan menghadiri sebuah sekolah berdekatan yang baru dibina dari keperluan untuk "mengelak malu."

cave2 Chinas School of Rock Doesn’t Roll But Closes picture

"Bahkan di taman bermain kami tidak perlu bimbang tentang cuaca yang selalu kering.Miliki Akustik yang hebat.Kami mempunyai paduan suara terbaik di daerah tersebut dan ada juga beberapa lapisan batu yang terlihat di dinding, yang membuat mengajar geologi jauh lebih menarik. Dan kita tidak perlu buku untuk biologi kerana kelawar dan cicak telah ada di sana sepanjang hari, "kata mantan Guru besar sekolah. Xi Lin Chun. Xi Lin Chun.

Para pegawai telah dipecat dan sebahagian besar kakitangan sekolah gua berpindah ke sekolah baru.

0 komen Orang bijak:

Post a Comment

Terima Kasih atas komen dan idea yang bijak-bijak ini !Anda memang bijak !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...