Guna Kasut Elektrik Jimat Masa

Pelbagai cara bagi mereka yang ingin memudahkan kehidupan dimuka bumi ini, termasuk mencipta kasut yang mampu meluncur seperti "roller blade" dengan hanya menekan sebutang suis sahaja.

Petani Zhao Xueqin dari Wugang wilayah Henan telah mencipta sepasang kasut yang sebenarnya kasut roda bertenaga bateri yang memaparkan lampu dan penunjuk

Dia menyatakan si pemakai khususnya dapat bergerak lebih dari 100 batu setiap hari hanya dengan menekan sebuah butang sederhana yang mendorong mereka meluncur dengan kelajuan hingga 15 batu per jam.

Ilhamnya muncul dari rasa belas kasihan terhadap kanak-kanak yang tinggal di negara-negara di kawasan luar bandar di mana setiap hari mereka harus berjalan kaki berbatu jauhnya untuk pergi ke sekolah.

"Kampung halaman saya adalah sebuah desa pergunungan.Sekolah yang terdekat lebih dari 20km (lebih daripada 12 batu) dari dari desa kami dan anak-anak harus bangun jam 3 pagi setiap hari , berjalan tiga hingga empat jam untuk tiba di sekolah ... saya berfikir bahawa kiranya akan lebih bagus jika saya boleh mencari sepasang kasut yang boleh berjalan untuk kanak-kanak, "kata Zhao.

Ini mengambil masa selama empat tahun dan £ 10.000 (lebih dari RM49 000) untuk membuat dan memberi paten pada kasut elektrik.

"Kasut ini mampu bergerak terus menerus selama tiga jam. For long distances, the rider can carry spare batteries. Untuk jarak jauh, pemakai boleh membawa bateri ganti.Rupa bentuk sebenarnya sangat sederhana.Hanya seorang pelatih, sepasang 12V bateri dan dua kasut saja diperlukan tambah Zhao.

Kasut yang mudah untuk dipakai setelah stabil dan arah ditetapkan serta pengguna belajar untuk kedepan sementara dalam bergerak.Sangat cerdas dan bermanfaat, kasut ini tentu merupakan penemuan menakjubkan untuk membuat hidup lebih mudah bagi kanak-kanak sekolah yang tinggal di daerah terpencil di China.


0 komen Orang bijak:

Post a Comment

Terima Kasih atas komen dan idea yang bijak-bijak ini !Anda memang bijak !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...