MENETAPKAN HALA TUJU DIRI


Apakah asal usul cita-cita yang sebenar? Hanya ada satu tempat untuk mencari cita-cita sebenar dan and a boleh menemuinya terpendam dalam diri anda - dalam segala pemikiran, segal a pergerakan dan segala motivasi. Cita-eita anda menentukan siapa sebenarnya anda, dan menjadi ekspresi diri sendiri.


Ekspresi Diri

Bukankah ekspresi diri sebenarnya hala tuju diri? Cara anda berfikir, cara anda bergerak, cara anda mendorong diri sendiri. Cita-cita diperolehi hasil hala tuju diri dan hala tuju diri ialah salah satu daripada enam prinsip utama untuk membina cita-cita. Hala tuju diri yang positil bermaksud, "Saya tahu siapa diri saya dan saya tahu hala tuju saya. Saya mengumpulkan pengetahuan dan pengalaman serta perasaan dan falsafah yang akan membantu mempersiapkan diri saya untuk peluang yang akan muneul tanpa disedari atau tanpa sebarang eampur tanqan saya." Oleh kerana anda tahu hala tuju anda. anda sudah pun dan sentiasa berusaha memperbaiki bahagian tertentu personatiti anda untuk menjadikan anda orang yang lebih baik, seperti dengan memperbaiki sikap, kesihatan, kemahiran pengurusan masa, dan penulisan. Anda sering membayangkan destinasi aneta, dan mengikut hala tuju yang anda tetapkan.


Arah Menentukan Destinasi

Jadi anda perlu bertanyakan soalan berikut: "Adakah semua bidang yangsaya eeburi membawa ke ternpat yarigingin saya tujui?" Soalan penting ini perlu ditanya

pada awal bulan, pada awal minggu, pada awal hari.

Ini kerana ada beberapa perkara yang tidak sanggup anda lakukan - seperti memperdayakan diri anda, memperdayakan jiran, memperdayakan pasaran, tetapi paling penting jangan sekali-kali memperdayakan diri anda - dan berharap anda akan sampai ke destinasi anda sedangkan anda menuju ke arah lain. Anda perlu kerap bertanyakan diri sendiri, "Adakah saya berkecimpung dalam bidang yang akan membawa saya

ke destinasi saya?" Jangan lupa bertanyakan soalan penting ini, soalan yang akan menentukan hala tuju anda, tetapkan haluan layar kapal untuk tiba di destinasi sebenar yang anda cita-citakan.

Adakah ini hala tuju yang saya mahukan untuk hidup saya?

Adakah ini hala tuju orang lain?

Adakah ini matlamat yang saya impikan dan dukung sejak kecil lagi?

Adakah cita-cita ini dipengaruhi kehendak ibubapa,pasangan, bos, anak-anak atau cita-cita saya?

Tanya diri anda soalan-soalan di atas dan kemudian selami jawapan anda. Selepas anda menjawab soalan­-soalan tersebut, tanya satu lagi soalan lain. "Adakah apa yang saya lakukan berkesan atau tidak?" Persoalkan keberkesanan tindakan anda. Perah minda anda untuk menentukan hala tuju terbaik untuk anda - iaitu hala tuju dlri anda. Biar kuasa cita-cita anda membawa anda ke tempat yang inqin anda tujui, untuk mencipta kehidupan yang anda idamkan!

1 komen Orang bijak:

Tebinfea said...

Hello my friend.
Good Saturday.
Teb.

Post a Comment

Terima Kasih atas komen dan idea yang bijak-bijak ini !Anda memang bijak !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...