Robot sebagai ' bodyguard ' Anak Anda


200601270003 02 South Korea Hires Robot to Protect Children picture

Robot sebagai ' bodyguard ' Anak Anda disekolah!Mampukah ia mengawal keselamatan anak disekolah?

Robot pertama di dunia untuk menjaga anak-anak ini dikembangkan di Korea Selatan.Para saintis mengelar OFRO robot dan tujuan utamanya adalah untuk melindungi anak-anak di sekolah menengah di Seoul.Menempatkan robot-robot di sekolah adalah ujian awal yang pencipta akan lakukan sebelum melancarkan robot ke pasar sebagai pengawal.

Menurut pemaju,robot amat berguna dalam memberi amaran seperti kes berniat untuk merayu pelajar oleh kakitangan luar.Chief Executive Du Robo, Kang Jung-Won, mengatakan kepada Korea Times bahawa salah satu senario kes OFRO ditempatkan adalah seseorang yang cuba untuk merayu terhadap seorang pelajar akan segera memberitahu ke pejabat sekolah.

After the robot has alerted teachers, they have several opportunities: whether to warn the offender via loudspeaker or send school's security guards. Setelah robot memberi amaran kepada guru, mereka mempunyai beberapa peluang samda untuk memberi amaran si pelaku melalui pembesar suara atau menghantar penjaga keselamatan sekolah.

Para pegawai syarikat menyatakan bahawa hasil penemuan mereka ini merupakan robot pertama di dunia yang digunakan untuk tujuan menjaga institusi pendidikan. Kelajuan OFRO 5 kilometer / jam .Robot ini dapat melakukan rondaan yang telah diprogramkan atau dapat dikawal oleh manusia, iaitu secara manual. Sebuah kamera dan mikrofon yang melekat pada OFRO adalah untuk menjaga hubungan dengan guru atau syarikat keselamatan.

Kang Jung-Won menyatakan bahawa selepas pemaju lulus uji kelayakan, mereka akan mengkomersialkan OFRO. Robot-cerdas ini akan mempunyai harga runcit sekitar RM303,343.20.

1 komen Orang bijak:

najwa said...

wah.robot jd bodyguard anak!hebat.=B
robot jd pak guard xda?heee xD

Post a Comment

Terima Kasih atas komen dan idea yang bijak-bijak ini !Anda memang bijak !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...