Sut Robot Untuk OKU!

Setelah duduk di sebuah kerusi roda selama sembilan tahun dan selepas tiga minggu latihan dengan HAL, seorang lelaki yang menderita cedera otak akhirnya boleh berdiri di atas kaki sendiri.

Ketaksuban Jepun dengan robot dan kehebatan teknologi mereka telah menghulurkan tangan dengan menawarkan harapan kepada orang kurang Upaya /cacat dalam membantu membentuk robot untuk pergerakan mereka.Robot Exoskeleton disebut Hybrid Assistive Limb atau HAL.

Robot tersebut memberikan kekuatan si pemakainya dengan menggunakan sensor dipantau isyarat elektrik yang dihantar dari otak ke otot untuk memastikan ianya menjangka dan menyokong gerakan tubuh.Walaupun sut robot ini berkongsi namanya dengan syarikat yang bertanggung jawab untuk pelupusan nuklear dan kemasyhuran filem Terminator, revolusi manusiawi adalah bagi Kurang Upaya khusus.

HAL saat ini menawarkan dua pilihan: peranti kaki tunggal atau ganda.. (Dalam hal ini, satu saiz sesuai untuk semua jenis). Ini mempunyai banyak aplikasi, dan boleh digunakan untuk segala perkara mulai dari pengasuh,membantu,mengangkat orang untuk pekerja bangunan atau bahkan menjadi petugas pemadam kebakaran dalam membantu tugas-tugas berat mereka.


Setelah duduk di sebuah kerusi roda selama sembilan tahun dan selepas tiga minggu latihan dengan HAL, seorang lelaki yang menderita cedera otak akhirnya boleh berdiri di atas kaki sendiri.

"Mengembangkan teknologi robot tanpa memanfaatkan mereka dalam masyarakat hanya akan menjadi perpanjangan . Apa yang saya perlu adalah menjadi sebahagian untuk mengembangkannya kepada masyarakat dan manfaat ... Banyak dalam kajian dan pembangunan lapangan termotivasi adalah berbentuk untuk kepentingan mereka sendiri ... Penyelidikan ini bukan untuk hanya menulis majalah, "kata Ketua Pegawai Eksekutif Cyberdyne Yoshiyuki Sankai, profesor di Universiti Tsukuba.

.Sekitar 50 hospital dan rumah orang-orang tua di Jepun sudah menggunakan versi yang lebih rendah- HAL untuk membantu orang kurang upaya. Bayaran sewa untuk kedua-dua kaki 140,000-150,000 yen (1,600-1,800 dolar) pada bulan!

Versi penuh bagi seluruh tubuh untuk pengasuh, yang membantu kedua-dua lengan dan kaki dan membolehkan pengguna untuk membawa beban sampai 70 kilogram (154 pon) dengan satu lengan akan muncul tahun depan.Orang ramai memerlukan mungkin tahun 2015 bagi membeli HAL.


1 komen Orang bijak:

Anonymous said...

:)

Post a Comment

Terima Kasih atas komen dan idea yang bijak-bijak ini !Anda memang bijak !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...