Robot Ganti Guru di Korea Selatan

Robot ganti guru suatu hari nanti.Dalam sebuah projek perintis yang dirancang untuk meningkatkan industri robot terus berkembang, 21 sekolah dasar di kota Daegu tenggara telah "menyewa" 29 robot untuk mengajar Bahasa Inggeris.

Dibangunkan oleh Korea Institute Sains dan Teknologi (KIST), robot, putih telur berbentuk dikenali sebagai Engkey. Robot berdiri lebih dari tiga kaki tinggi dan mempunyai wajah avatar wanita Kaukasia. Mereka dikendalikan dari jauh kerana bergerak di sekitar kelas, bercakap dan membaca buku kepada pelajar.

"Kamera mengesan ekspresi wajah para guru Filipina dan terus mengambarkan mereka pada wajah avatar. Terdidik dan berpengalaman guru Filipina jauh lebih murah daripada rakan-rakan mereka di tempat lain, termasuk Korea Selatan, "kata Sagong Seong-Dae, seorang saintis senior di KIST.

Robot penuh dengan pendidikan yang luarbiasa. Selain membaca buku, robot menggunakan perisian yang telah diprogram untuk menyanyikan lagu dan bermain game abjad dengan anak-anak-anak

"Percubaan ini bukan untuk menggantikan guru manusia dengan robot. Kami sedang berusaha untuk membantu meningkatkan lagi industri dan ketika ini memberikan anak-anak lebih tertarik pada apa yang mereka pelajari, "kata Kim Mi-Young, seorang pegawai pendidikan.

Program empat bulan ditaja oleh kerajaan dan kos 1.58 bilion won (1.37 juta dolar).Masih dalam tahap percubaan, jika ini berjaya, Engkey dapat dijadikan peralatan sekolah biasa. Jika demikian, sekolah tidak perlu membayar pencen, memberikan cuti sakit, faedah atau berurusan dengan isu-isu tempat kerja.

0 komen Orang bijak:

Post a Comment

Terima Kasih atas komen dan idea yang bijak-bijak ini !Anda memang bijak !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...