Sering Mengeletar Takutk Mati...

Dari MyMetro

SEJAK rakan saya meninggal dunia baru-baru ini, saya sering merasakan ajal saya semakin dekat. Saya sering memikirkan hari kematian saya sehinggakan merasa tidak selesa serta membuatkan kehidupan tidak tenteram.

Saya merasa teramat takut sehinggakan seluruh badan saya menggeletar setiap hari terutama apabila menjelang petang sehingga malam dan membuatkan susah untuk tidur.

Situasi berkenaan menjejaskan kerjaya saya. Sejak kejadian itu hati kecil saya nekad untuk mula menunaikan solat dan berpuasa penuh.

Saya berharap agar masalah ini menemui jalan penyelesaian bagi mengelakkan tekanan yang berlebihan terhadap diri saya.


Apakah sebenarnya masalah yang saya hadapi dan harap Dr dapat memberikan panduan agar saya dapat menjalani kehidupan harian dengan tenang.

RAHMAN,
Perak

SETIAP yang bernyawa pasti akan mati. Islam melihat ketentuan ajal (kematian) berada pada Allah semata-mata. Allah yang menetapkan jangka hayat seseorang.

Seorang Muslim hendaklah menjalani kehidupan duniawi seperti biasa. Beliau hendaklah berusaha keras dalam segenap lapangan kehidupan.

Seterusnya Islam menetapkan sebagai seorang Muslim, dia hendaklah melaksanakan segala tuntutan Ilahi seperti menunaikan segala suruhan dan mencegah diri dari larangan agama.

Dengan itu, seorang Muslim tidak merasa takut menemui Allah apabila kematian menjemputnya kerana sudah bersedia. Dalam menjalani kehidupan duniawi, seorang Muslim tidak sepatutnya menyerah kepada takdir semata-mata.

Ini kerana Allah menghendaki kita supaya berusaha. Umpamanya apabila seseorang itu sakit, seorang itu hendaklah berusaha untuk mencari ubat.

Setiap usaha pula dibalas Allah dengan ganjaran pahala apabila bertepatan dengan ajaran Islam. Selain itu, mengingati mati juga digalakkan Islam kerana ia dapat mengingati dan mendekatkan diri kita kepada Allah.

Saudara tidak perlu risau mengenai ketentuan Allah kepada teman sendiri. Apa yang penting kita berusaha kuat untuk mencari keperluan hidup di dunia dan bekalan amalan di akhirat.

Suruhan Allah seperti solat lima waktu dan puasa perlu dilaksanakan dengan penuh ikhlas kepada Allah. Dengan berbuat demikian kerisauan kita dapat diatasi dan kehidupan dunia ini dapat membawa kebahagiaan sama di dunia dan akhirat.

1 komen Orang bijak:

KAY said...

kita mungkin rasa takut mati krn tak bersedia... amak ibadat x cukup...

Post a Comment

Terima Kasih atas komen dan idea yang bijak-bijak ini !Anda memang bijak !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...