Juara Chess Baru dan Lama..

Ketika kita memasuki dekad baru, dunia catur dikuasai oleh seorang lelaki setengah baya dan seorang gadis remaja. Sebuah fenomena dua puluh sesuatu memimpin diperingkat dunia dan sebuah buku baru mengingati salah satu penyihir terbesar catur telah diterbitkan baru-baru ini.

Vishy Anand langkah ke tahun 2011 sebagai juara dunia catur. Pada 41, para grandmaster India dapat melihat kembali pada kerjayanya puas. Pada tahun 1991 di Brussels, ia hampir ditendang keluar oleh Anatoly Karpov dari aturan kejohanan dunia. Dalam tempoh 20 tahun kemudian, Anand memenangi banyak pertandingan utama dan kejohanan dunia di bawah kawalan format yang berbeza dan masa. Berapa lama Anand boleh menjaga gelaran juara dunia tidak ketahui.Anda semua tahu?Main Dam haji pun kekadang kalah…

Hou Yifan adalah juara dunia wanita ketika ini dan pada usia 16, yang termuda dalam sejarah catur.Dia didedahkan dalam dunia catur pada usia 11, dia dijangka bakal memenangi gelaran juara dunia satu hari. Berusia 12 gadis Cina bertubuh kecil ini begitu yakin menyatakan rancangan untuk membeli “real estate” di Paris dan menjadi seperti Judit Polgar, wanita terbaik sepanjang masa.Polgar,yang diletak antara 10 terbaik dunia diundi 184 mata diatas Hou,sesuatu yang agak sukar dicapai.

Bagi Anand pula ,dia perlu menunggu penentang berikutnya untuk dimahkota dunia. Dia akan datang dari lapan calon untuk bersaing pada bulan Mei.Ini bukan tahap tertinggi dunia Magnus Carlsen yang memutuskan untuk melwatkan kitaran kelayakan duani ketika ini. Pada bulan Disember 2008, Carlsen dan Mickey Adams menarik diri dari Piala Dunia, siri enam perlawanan yang kehilangan rupa dan bentuk. FIDE menukar tempat dan pemain walaupun itu adalah kelayakan bagi kejohanan dunia berikutnya.

Bobby Fischer mengambil langkah sama,selepas pemain Soviet mengkhianati dirinya ketika di calon pada pertandingan 1962. Setelah FIDE menukar perlawanan calon kelayakan perlawanan satu lawan satu, dia muncul sekali lagi di daerah Sousse, Tunisia 1967. Fischer kembali pada tahun 1970, lebih cekap daripada sebelumnya, dan seterusnya menjadi juara dunia pada usia 29. Seperti Fischer, Carlsen mempunyai masa, namun permainan harus ditetapkan tempohnya.

2 komen Orang bijak:

nur maisarah said...

sy suke tengok org hebat main chess. mcm tak pk pape. tapi hebattt gile. :)

. said...

i'm a chess player ^^

Post a Comment

Terima Kasih atas komen dan idea yang bijak-bijak ini !Anda memang bijak !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...