Guru Cucuh Besi Panas Dimuka Kanak-kanak



Patutkah kejadian ini berlaku di malaysia?Lagi sikap seorang guru yang harus menjadi pendidik berubah menjadi pendera.Seorang guru ditangkap ketika sedang memberi hukuman kepada kanak-kanak.Ini merupakan fenomena baru dan memalukan di China Timur di mana seorang guru di sebuah Tadika dipercayai menggunakan besi pendek untuk menghukum kanak-kanak yang sukar dikawal.

Beberapa murid pulang dari sekolah dengan tanda kesan terbakar di wajah mereka.Guru, yang dikenali sebagai Yi, sebenarnya yang tertangkap dengna perbuatannya itu oleh guru lain yang kebetulan melintasi biliknya dan terdengar teriakan kanak-kanak.Guru lelaki tersebut merampas besi dari tangan Yi.

Tujuh budak berusia 6 tahun terluka.Seorang jurucakap guru terbabit yang mempertahankan tindakan Yi dengan alasan yang sangat lemah mendakwaYi menggunakan besi yang sudah sejuk!

Selain kejadian ditangkap ketika kejadian, Yi juga mengancam agar kanak-kanak tidak memberitahu tentang perbuatannya itu.

Polis membawa Yi keluar dari sekolah dan membawanya untuk disoal siasat.

"Pengarah pendidikan akan mengeluarkan amaran kepada semua guru di bandar untuk mencegah berulangnya insiden seperti ini ... Dan untuk mengekang kekejaman di sekolah, orang tua dan masyarakat harus dibenarkan untuk menyertai dan mengawasi pengurusan institusi pendidikan," kata Zou Xianglong, pengarah Biro Pendidikan bandar.

Bagaimana dengan bayaran emosional untuk anak-anak ini?Siapa yang akan membayar untuk itu?


2 komen Orang bijak:

Lucy S. said...

isyhh!

kesian budak tu.

kecik2 dah kena dera gitu.

Ibnushukran said...

ziarahpagi.. :)
hisshh..
cmne la ckgu tergamak nk wat macm 2..
sdey tg0k kanak yjdi mngsa..
mne2 ckgu nk wat cm 2,istighfar bnyak2 k.. huhu

Post a Comment

Terima Kasih atas komen dan idea yang bijak-bijak ini !Anda memang bijak !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...