BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESILAPAN


BERTANGGUNGJAWAB ATAS KESILAPAN

Malangnya, ramai orang yang kurangcemerlang lebih cenderung untuk mencari dan memberi alasan. Memang mudah untukmenyalahkan faktor-faktor luar di atas kegagalan anda. Tetapi anda mestimengelakkan diri daripada melakukan ini jika anda berhasrat untuk meningkatkanprestasi dan merangsangkan kreativiti anda. Menyalahkan faktor­faktorseperti tempat kurang baik atau persaingan sengit untuk menutup kelemahan andatidak akan membawa kebaikan kepada anda, prestasi jualan anda atau pendapatananda. Anda mesti bertanggungjawab terhadap kesilapan dan kehilangan pencapaiananda, dan menggunakan apa yang telah anda pelajari daripada kegagalan-kegagalanini untuk memperbaiki pendekatan pada masalah hadapan bagi menangani masalah,kehendak dan keperluan anda.

BELAJAR DARI KREATIVITI ORANG LAIN

Satu lagi cara yang baik untuk menambahkreativiti anda sendiri ialah dengan membaca dan mempelajari tentang kreativitiorang lain. Biografi, cerita, rencana dan contoh­contoh kejayaanboleh memberi inspirasi kepada anda untuk mencapai tahap kreativiti lebihtinggi seperti yang telah dicapai oleh penggiat inovasi lain. Bahan-bahanbacaan seperti ini boleh membantu meningkatkan kreativiti anda ke tahap yangtelah dicapai oleh orang lain.

Ada kalanya kreativiti sukar dikekal dandipertahankan. Halangan yang menyekat kreativiti anda termasuk faktor­faktorseperti terlalu banyak rutin, keletihan, sikap pesimis, ketakutan, cara andamenangani situasi krisis, dan memberikan alasan. Setiap sekatan ini bolehdiatasi jika anda dapat mengenal pasti yang mana satu menjejaskan daya kreativitianda. Anda hanya perlu menggunakan akal fikiran jika anda merasa tertekandirundung masalah dan kemudian menggunakan pendekatan yang dinyatakan di atas.Anda tidak harus merasa terkongkong. Cari dan gunakan kaedah anda sendiri yangakan membolehkan anda menyemai bibit-bibit kreativiti dalam menanganisesuatu masalah.Ini akan membantu anda memperbaiki prestasi perniagaan dan jugaimej diri anda, serta keupayaan untuk mencipta kreativiti dan kejayaan andasendiri pada masa hadapan.


0 komen Orang bijak:

Post a Comment

Terima Kasih atas komen dan idea yang bijak-bijak ini !Anda memang bijak !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...